Sexism i spel
Jag skulle vilja kalla mig en politisk gamer, dvs en som inte bara spelar oavsätt vilket spel det är, utan går lite djupare än så. Analyserar spelen, hur de har byggt upp könsroller tillexempel. På senare tid har de kommit en del både bra och lite sämre spel. Till exempel, fallout 4, det bygger inte på några könsroller överhuvud taget, du har samma möjligheter i spelet oavsätt om du är man eller kvinna, dock finns det perks som underlättar konversationer med motsatta könet. men det gäller för båda, och har inget med sexism att göra direkt.
Men iallafall, det spelet skulle jag vilja kalla könsneutralt, ingen sexism i karaktärsval, samma outfits, och inga onödiga in game kommentarer från ''coola'' män mot det kvinnliga könet. Ett bra spel skulle jag kalla det.
Sen så har vi Red Alert 3 som ska symbolisera ett sämre spel, det är dock några år sedan det kom nu, men detta är endast för jämförelse för att visa vad jag menar.
Men när jag köpte det var jag sjukt taggad på det, hade väldigt höga förväntningar på det då Red Alert 2 var riktigt bra! Jag såg omslaget till det och tyckte det var lite onödigt att göra bilden på det viset, kände inte att det hade något med krig att göra alls. Tänkte inte mer på det och startade spelet.
g



Jag klarade att spela det i ungefär en halvtimme, sen gav jag upp och har inte spelat det sedan dess. Det var sjukt mycket sämre än Red Alert 2, inte grafik mässigt, det var en klar förbättring såklart då RA2 kom 1999-2000. Men sättet de valde att framföra uppdragen och cutscenes var irriterande, störande, och enligt mig bara idiotiskt.
Överallt i spelet möttes man av videos där kvinnor med ''uniformer'' uppknäppta till nästan magen som framföre uppdragen. Förstår inte alls vad det har med spelet att göra, det kändes mer som de fokuserade på att framhäva brösten än den militära looken och uppdraget. De behövdes inte i RA2 och det höll kvallitén. Det var som ett dåligt försök att förhöja kvallitén på spelet och försöka locka fler spelare, mestadels manliga, men det sjönk, väldigt långt ner. Det kändes som spelet hade tappat sitt ursprungliga syfte.
Det irriterar mig något så sjukt att så många spelutvecklare måste göra kvinnliga karaktärer till sexobjekt. Här gäller inte 'hon får klä sig hur hon vill'' för här är det någon/några som medvetet utformat karaktären på ett sätt de själva valt.
Just i gamingvärlden målas kvinnliga karaktärer väldigt ofta upp som just sexobjekt. Syftet med det, locka spelare, vad annars när det mestadels är män som spelar. För var är logiken med att göra ett spel där syftet är att skjuta/slå varandra då kvinnorna endast har en bikini som skydd medans männen har full armor. Det är bara idiotisk och orealistiskt. Ingen i verkliga livet hade valt bikini framför kläder som faktiskt skyddar mot skott och slag.
Jag vill ha fler spel utan sexism, Gör om gör rätt.
Grymt bra inlägg!! Håller helt med om hur sjukt det är att kvinnor jämt och ständigt ska objektifieras och utsättas för sexism. Är tyvärr inte så insatt i just gaming men kan tänka mig att målgruppen bland konsumenterna är just killar, och att det är därför som man använder sig av detta heteronormativa säljknep - som om sex ska sälja bättre. En metod som är lika urtvättad som en gammal disktrasa, om du frågar mig... Förstår liksom inte heller vad gaming ska ha med kön att göra över huvud taget, det borde vara irrelevant.
Aja, lång kommentar blev detta men kontentan är väl att det var ett jättebra inlägg! Kloka ord
URL: http://fyndigtnamn.blogg.se