Red faction!

Skulle skrivit detta igår men det blev aldrig av, hade ju fest i fredags... Skulle även såga ner ett träd igår, men nu kommer det! Jag tänkte jämföra Red faction guerrilla och Red faction armageddon, utifrån mina uppfattningar jag fått av spelen. Båda är spelade på PS3. 
Red faction guerrilla kom ut 2009 och Armageddon 2011, båda utvecklade av Volition. På det 2 åren märktes skillnaden direkt när det gällde grafiken, så på den fronten vinner armageddon. Men sen så är ju inte grafiken allt.
Guerrilla utspelar sig på mars där man är karaktären Alec Manson som går med i Red faction för att slåss mot EDF (Earth Defence Force). Spelet har en öppen och stor värld att utforska, Finns relativt mycket att göra utanför main missions. Man kan kapa fordon, döda random personer och..förstöra saker..överaskande? Nej men det är ett väldigt roligt spel om man gillar att fjanta runt. Tröttnar man på att spela ensam så kan man alltid hitta en vän att spela med, om man har några. Har man det kan man tävla i att..förstöra byggnader.. och se vem som får mest poäng, Dock kan det bli lite tjatigt i längden. Men då kan man ändra på hur lätt byggnader faller och vilken typ av vapen man får använda, hur lång tid man har på sig osv, det kan förlänga spelet med ca 3,5 timmar. Måste även nämna att detta spelet utsågs av en annan spelblogg till en av THQ's(publisher) bästa spel.
 
 
Nu kommer Armageddon, Det utspelar sig 50 år efter Guerrilla, även det på mars, men ytan har blivit obeboelig. Så spelet utspelar sig under marken. Alltså ingen open world som jag hade förväntat mig när jag köpte det. Men det visste jag inte när jag började spela, så ju längre in i spelet jag kom, ju mer besviken blev jag för att det inte blev någon open world som i det tidigare spelet. Spelet kändes ganska enformigt och man tröttnade rätt snabbt, det mesta man gjorde repeterades och besvikelsen växte. Man var extremt begrensad i spelets grottsystem och var inte alls mycket att göra utom det man skulle. Jag kan inte ens komma ihåg storyn för det var så tråkigt, det är typ det enda spelet jag har glömt storyn i. Man väntade på tillfällen när man fick komma till de stora byggnaderna så man kunde ta sönder dem, vilket spelen går ut på, men fick aldrig uppleva det direkt. Det var väldigt klent med det. Ännu större besvikelse.
Spelet sålde så dåligt att THQ förlorade 38.4 miljoner dollar, och beslutade att avsluta Red faction efter det spelet. THQ blev bankrupt i december 2012 och Volition blev uppköpta av Deep Silver. 
Så jag väljer Guerrilla, det är min favorit av de två spelen.